Recension


Konst
Fearless & Fabulous
Av Chen Man
Var Fotografiska
När T o m 4 mars 2018

  • Miss Wang studies hard – det gamla och det nya möts, inbundet i elegant med band från Dior.
  • Från sviten Long live the motherland.
  • Chen Man.
Stockholms Fria

Välgjorda visuella bakelser

Martin Holmström gillar Chen Mans
photoshopade färgexplosioner på Fotografiska, men hade gärna sett lite mer av det gamla strävsamma, traditionella Kina.

När jag var i Beijing för 20 år sedan befann sig landet i en brytpunkt. Maos lilla röda såldes till turister på den fria marknaden som var utrullad på trottoarerna, samtidigt som det jobbade tre statsanställda med att sälja och riva biljetter till en vanlig offentlig toalett. Traditionellt klädda män och kvinnor passerade lyxhotellen på dammiga gator i gryningen för att utöva taoism i parkerna. Samtidigt såg jag ofta välklädda män och kvinnor som såg ut att jobba på kontor komma ut ur hutongerna, gränder med låga stenhus som mest påminner om kåkstäder för ett otränat västerländskt öga.

Chen Man växte upp i hutongerna på 80-talet, men medan hennes föräldrar drömde om kommunism tillhör hon en generation som dras till allt som glittrar, som hon själv uttrycker det. Många av hennes fotografier bär spår av ett ålderdomligare Kina, men ofta invävt i ett så modernt bildspråk att man kommer att tänka på cyberpunkfilmer snarare än historiedokumentation. Chen Mans fotografier är hårt retuscherade färgexplosioner. Hennes revolution har varit estetisk, inte politisk.

Redan 2003, när Chen Man fortfarande var student, fick hon sitt genombrott med en fotoserie där varje bild tog en månad att efterbehandla i photoshop. Resultatet är en upplösning av gränserna mellan fotografi, konst och grafisk design. Hon blev snabbt ett stort namn både i Kina och utomlands, och många världsstjärnor står i kö för att få avbildas av henne.

En del av utställningen Fearless & Fabulous visar hennes fotografier av celebriteter, bland annat ett läckert foto av NBA-stjärnan LeBron James stödd mot en kinesisk drake. Men här finns också sviter som fokuserar specifikt på att blanda symboler och element från det traditionella Kina med uttryck för kapitalism och frigörelse.

Kvinnliga modeller dominerar kraftigt hos Chen Man, den kinesiske mannen ser vi inte mycket av på Fotografiska. I många av fotografierna har kvinnorna serietidningsperfekta kroppar. Det ser inte ut som människor av kött och blod. Men samtidigt har Chen Man ibland använt sig av amatörmodeller och då fått mycket kritik i hemlandet för att hennes modeller inte lever upp till Kinas snäva skönhetsideal. Och hon sätter också in kvinnor i nya sammanhang, som i en serie där hon låter kvinnor ersätta manliga kungar från buddhistisk mytologi.

Allra bäst gillar jag de bilder där kulturkrockarna blir som tydligast. Till exempel en kvinna i en knallröd klänning framför en statlig byggnad med en kommunistisk symbol. Eller flickan som cyklar till skolan med böckerna fastspända på pakethållaren med ett band från Dior, i bakgrunden en suddig byggnad och mur som jag tror är Förbjudna staden, turistattraktionen från de kejserliga dynastiernas tid.

Det är svårt att inte tycka om Chen Mans visuella bakelser. De är fantastiskt välgjorda. Samtidigt går jag runt på utställningen och funderar på om något av det gamla Kina finns kvar. Det som inte glittrar photoshopat. Som är lite långsammare och glåmigare och inte så kapitalistiskt förtjust i att sälja sig.

För 20 år sedan gick jag med torr strupe på en bakgata nära Himmelska fridens torg. Till min lycka hittade jag en kiosk. Jag pekade på en vattenflaska. Den gamla kvinnan bakom disken blängde uttryckslöst på mig. Jag pekade på flaskan igen, gjorde en charad där jag drack förtjust, viftade med sedlar.

Ingen reaktion, blicken stum. Jag fick aldrig något vatten.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu